Ik verplicht mezelf ieder jaar om iets van het Gentse filmfestival mee te pikken. Soms lukt dat, soms niet. Dit jaar lijkt het er op dat ik twee programmapunten zal prikken: gisteren Compliance – een film uit officiële competitie, zaterdag de World Soundtrack Awards.
De filmavond startte met een kleine receptie die ik mistte wegens laattijdig wezen en een gigantische verkeersstrop rond Kinepolis Gent. Dan maar rechtstreeks richting bioscoopzaal, mits een kleine omweg naar het ‘zondenhok’ voor Cola Light en nacho’s met cheese & salsa dips als avondmaalvervangers. We krijgen eerst nog de ietwat houterige uitreiking van de Nikon kortfilmwedstrijd voorgeschoteld. Na de “Ik zou Jan, Piet en Pol will bedanken…” speeches zetten we de nacho’s aan de kant voor de hoofdfilm.
De inleider waarschuwt dat Compliance al enige controverse teweegbracht: ofwel ben je voluit voor, ofwel ben je ronduit tegen. Verder poneert hij tevens dat deze film het omgekeerde effect van suspension of disbelief bewerkstelligt. Hij illustreert dat met een sprekend voorbeeld, maar toch vooral Wikipedia to the rescue.
En ik, voluit voor of ronduit tegen? Dan toch ergens iets in het midden. Ik ben niet wildenthousiast, maar ik categoriseer het ook niet als verloren avond.
Compliance vertelt een onwaarschijnlijk, doch waargebeurd verhaal over een incident in de fastfoodtent ChickWick. Niet losstaand overigens, in 30 verschillende Amerikaanse staten hebben zich 70 gelijkaardige voorvallen voorgedaan. Iemand die beweert een politieman te zijn, belt de gerant van het restaurant met de mededeling dat een (jonge en niet onknappe) medewerkster gestolen heeft van een klant. Wat volgt: van ongelofelijk naar ongelofelijker naar ongelofelijkst. Psychologische spelletjes alom.
Op de receptie achteraf hoor ik nogal wat: “Typical American…”. Ik wijk nog even uit met een paar pijnpunten in de organisatie van het filmfestival: vooraf parkingwaanzin door ondermeer een opengebroken trottoir vlakbij Ter Platen en een kooroptreden op het Sint-Pietersplein met publiek op straat (!), uitermate slechte doorstroom van bioscoopzaal naar receptietent en ongelijkmatige spreiding van de hapjes (met als resultaat massa’s dim sum tegen middernacht als de meeste genodigden al lang vertrokken zijn).
Looking forward to Brussels Philharmonic komende zaterdag!